رستم فلاح در دوم شهریور 1345 در روستای زیاران از توابع بخش آبیک قزوین متولد شد. وی دوره ابتدایی را در زیاران و در دبستان «شاهرضا»ی سابق گذراند. او پس از اتمام سال پنجم ابتدایی که مقارن با اوج گیری تحولات انقلاب اسلامی بود، دو سال ترک تحصیل کرد و در مکتبخانه به فراگیری قرآن پرداخت. پس از پیروزی انقلاب مجددا به مدرسه بازگشت و دوره راهنمایی را در زیاران گذراند. فعالیت در انجمن اسلامی زیاران، انجمن اسلامی مدرسه، همکاری در اداره کتابخانه مسجد و دیگر فعالیت های فرهنگی آن روزها از مشغولیت های جانبی وی بود. پس از پایان سال سوم راهنمایی برای فراگیری علوم دینی وارد مدرسه شیخ الاسلام قزوین گردید اما پس از یک ماه مجددا به مدرسه برگشت و دوره دبیرستان را در رشته تجربی پی گرفت. سال نخست دوره دبیرستان را در زیاران و سالهای بعد را در دبیرستان شهید بهشتی آبیک دنبال کرد. عضویت و فعالیت در پایگاه بسیج زیاران در این سالها بر مشغولیت های جانبی وی افزود. سال آخر دبیرستان ، هنوز سال تحصیلی به پایان نرسیده بود که عازم جبهه شد و امتحانات سال آخر را در آذرماه  گذراند. در سال 1366 در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته دانشگاه امام صادق(ع) پذیرفته شد و برای ادامه تحصیل راهی تهران گردید. رستم فلاح پژوهش در خصوص مسائل تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی زادگاه خود را که از دبیرستان شروع کرده بود، با همکاری دوستان در سال 1374 به پایان برد و با عنوان «فشگلدره قزوین» منتشر کرد. این نخستین اثر منتشر شده وی در قالب کتاب بود. دوره کارشناسی ارشد پیوسته دانشگاه امام صادق(ع)، هم به دلیل ویژگی خاص آموزشی  آن دانشگاه و کثرت واحدهای درسی  و هم به دلیلی تغییر رشته در داخل همان دانشگاه ، حدود 9 سال به طول انجامید. وی پایان نامه کارشناسی ارشد پیوسته را در رشته فلسفه و کلام اسلامی در سال 1375 از دانشگاه امام صادق (ع) و با موضوع «بررسی تحلیلی روشها و استراتژیهای احیاگران دینی» با رتبه عالی به پایان برد و فارغ التحصیل گردید. 
رستم فلاح پس از گذراندن خدمت سربازی به حوزه آموزش و پژوهش وارد شد. او به مدت 13 سال در دانشگاه های آزاد اسلامی قزوین، دانشگاه بین اللملی امام خمینی (ره) ، دانشگاه رجاء قزوین و دانشگاه امام صادق(ع) به تدریس پرداخت و با مراکز پژوهشی متعدد از جمله پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، موسسه فرهنگی دین پژوهی بشرا، و ... همکاری پژوهشی داشت. وی تا سال 1389 چهار عنوان کتاب (سه تألیف و یک ترجمه) و حدود 20 مقاله منتشر کرد. ترجمه مقاله «آینده ادیان و فرقه های نوظهور دینی» به فارسی در سایت «مرکز مطالعات ادیان جدید» ایتالیا در سال 2004 منتشر شد. در سال 1386 طرح میان رشته «جنبش های نوظهور دینی» را برای مقطع کارشناسی ارشد در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تدوین کرد.  وی در سال 1389 و پس از حدود 12 سال کار آموزشی و پژوهشی برای تکمیل تحصیلات خود در دوره دکتری در کنکور دانشگاه تهران با رتبه اولی در رشته فلسفه و حکمت اسلامی پذیرفته شد. دوره دکتری در تیرماه سال 1393 به پایان رسید. عنوان رساله دکتری وی «جریان شناسی اخلاق پژوهی در تمدن اسلامی تا سده هفتم» بود که با رتبه عالی دفاع شد. 
دکتر رستم فلاح در سال 1390 کمتر از یکسال مدیریت آثار علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور را به عهده داشت اما بنا به دلایلی استعفا داده و از آن پست کناره گیری کرد. او در دوره دکتری سه اثر دیگر در قالب کتاب، دو ترجمه و یک تألیف، منتشر کرد.  ارائه 7 سخنرانی در همایش های ملی و بین المللی در ایران در کارنامه وی دیده می شود. وی پس از اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران، علاوه بر تدریس پراکنده در دانشگاه، اهتمام بیشتری به حوزه پژوهش نشان داد. در سال 1390 به عنوان عضو شورای علمی و مدیر داخلی طرح کلان «حکمت سیاسی اسلامی » که به کارفرمایی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با مدیریت علمی دکتر علی اکبر علیخانی شروع شد، مشارکت کرد. تا کنون 6 مجلد از محصولات این طرح منتشر شده که در آن 1 مقاله مستقل و 5 مقاله مشارکتی به وی اختصاص دارد. 
مهمترین علایق پژوهشی دکتر فلاح ؛ حکمت و فلسفه اسلامی، اخلاق حرفه ای و حکمت سیاسی اسلامی است. علاقه وی به ورزش یوگا از سال 1368 شکل گرفت. وی در سال های 74-73 چند دوره آموزشی یوگا را در زادگاه خود برای علاقه مندان به اجرا گذاشت. 
وبلاگ ایشان http://fallahziarani.blogfa.com