حسین جعفری زیارانی سال 1341 در شهرک زیاران متولد شد؛ بین سالهای 1347 تا 1353 تحصیلات ابتدایی و بین سالهای 1353 تا 1356 تحصیلات راهنمایی را در زیاران گذراند؛ سپس برای تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک وارد دبیرستان نظام تهران شد. پس از اخذ دیپلم با رتبه اول و طی دوره فشرده یک ساله انتقال خون و علوم آزمایشگاهی با کسب رتبه اول در مرکز بهداشت و درمان و مرکز تحقیقات و علوم آزمایشگاهی ارتش، در بیمارستان نزاجا و مناطق عملیاتی مشغول خدمت گردید. سپس در سال 1368 وارد دانشگاه افسری امام علی(ع) و دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران شد و در سال 1372 با مقطع کارشناسی فارغ التحصیل گردید.
آقای جعفری، بیش از 50 دوره آموزشی کوتاه مدت از جمله دوره مراقبت‌های پیشرفته حفظ حیات، سی سی یو، ممیزی و مدیریت سیستم های استاندارد ایزو 9001 ، دوره تست های روانشناختی انجمن آلزایمر ایران، دوره هنر درمانی سازمان بهزیستی استان تهران، ... را با موفقیت پشت سر گذاشته و به مدت 6 دوره، موفق به دریافت تقدیرنامه پرستار نمونه از آجا و وزارت بهداشت و درمان و تقدیر نامه بازرس نمونه از آجا شده است.
آقای جعفری پس از بازنشستگی به مدت 8 سال است مدیر فنی مرکز جامع توانبخشی و مراقبت روزانه قاصدک انجمن آلزایمر ایران است. وی 2 سال تدریس در دانشکده پرستاری، 8 سال تدریس در انجمن آلزایمر ایران و همچنین مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه/ مدیر اداری و پشتیبانی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش را به مدت 5 سال در کارنامه آموزشی خویش دارند. تالیف 3 جلد کتاب با عناوین زیر از دستاوردهای ایشان است:
1- راهکارهای پیشگیری از ابتلا به اختلال شناخت و حافظه و بیماری آلزایمر
2- شیوه های تقویت عملکردهای شناختی و حافظه در افراد سالم و مبتلا به اختلال شناختی
3- نحوه برقراری ارتباط، اختلالات رفتاری و اصول کلی مراقبت از افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر
تالیف 30 عنوان مطلب/مقاله داخلی در فصل نامه انجمن آلزایمر ایران، خبرگزاری های ایران، برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد در مراکز استان ها، ارومیه، مشهد مقدس، بوشهر، تهران، زیاران و ... و همچنین مصاحبه با شبکه های تلوزیونی و رادیویی را نیز باید به فهرست فعالیت های علمی و آموزشی وی افزود. 
عضویت در کمیته علمی انجمن آلزایمر ایران، خیریه امام علی(ع) و همچنین آموزش به خانواده های / مراقبین  سالمندان مبتلا به دمانس و آلزایمر، آموزش جهت پیشگیری از ابتلا به دمانس و آلزایمر در افراد میان سال و بازنشسته ها جزو فعالیت های اجتماعی و داوطلبانه جعفری است.
ایشان در سال 1387 از ستاد مشترک آجا در رسته بهداشت و درمان بازنشسته شدند و تا کنون در انجمن آلزایمر ایران فعالیت های حرفه ای خویش را دنبال می نمایند.