سرکار خانم مریم کشاورز زیارانی در سال 1334 در روستای زیاران متولد شد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همانجا گذراند. بعد از اتمام دوره راهنمایی ترک تحصیل کرد و در شرکت داروپخش مشغول به کار شد. بعد از هفت ماه به علت دور بودن از خانواده از شرکت داروپخش استعفا داده و در کارخانجات مقدم نظرآباد به مدت یکسال و نیم مشغول به کار شد.
در سال 1355 از طریق اداره تعاون و امور روستاهای قزوین وارد دانشسرای روستایی در داور آباد گرمسار شد. در دانشسرا کتاب "روستای من زیاران" را نوشت. این نوشته یکی از انشاهای او بود که دانشسرا آن را به چاپ رساند. وی در سال 1356 پس از یکسال آموزش از دانشسرا فارغ التحصیل شد و در خانه فرهنگ روستایی زیاران به مدت سه سال کار کرد. با ادغام شدن اداره تعاون و امور روستاها در سازمان های دیگر، خانه های فرهنگ روستایی تعطیل و پرسنل آن بیکار شدند. ایشان بعد از چند سال از این ماجرا در کارخانجات نازنخ مشغول به کار شده و همزمان و به صورت شبانه دبیرستان را به پایان رساند.
در سال های 1366 تا 1368 در شرکت سرامیک البرز، واقع در شهر صنعتی البرز، مشغول به کار بود. در سال 1389 به صورت حق التدریس وارد آموزش و پرورش شد و در حین کار تحصیلات دانشگاهی را در رشته دبیری زبان و ادبیات فارسی ادامه داد و در سال 1377 مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی دریافت کرد و هم اکنون در مقطع متوسطه استان البرز مشغول تدریس زبان و ادبیات فارسی است.
سرایش شعر، با مضامین عاشقانه و اجتماعی، بویژه در چند سال اخیر، بخشی از زندگی او شده است. مخاطب او در شعر گاه نوجوانان و بیشتر بزرگسالان است. در اسفند 1389 نخستین دفتر شعر کشاورز با عنوان "چنگ تازه" منتشر شد.
 
لینک عرصه کتاب