مرتضی اکبری زیارانی، متولد سال 1365 در زیاران، دوران ابتدایی خویش را در مدرسه صائب، مابین سال های 1371 تا 1376 و دوران راهنمایی خویش را در مدرسه ولیعصر (عج) زیاران، مابین سال های 1377 تا 1380 سپری کردند. سال اول دبیرستان را در دبیرستان شهداء زیاران و در سال تحصیلی 1381-1382 گذراندند و بعد از آن با انتخاب رشته تحصیلی ادبیات و علوم انسانی، سال های دوم و سوم دبیرستان را در دبیرستان امام علی (ع) شهر آبیک، ما بین سال های 1382-1384 پشت سر گذاشتند.
 
ایشان تحصیلات آکادمیک را در سال 1385 با قبولی در رشته "حقوق" و در دانشگاه پیام نور قزوین شروع کردند. در سال 1390 با درجه کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور - در مقطع لیسانس - فارغ التحصیل شدند. در ادامه، در سال 1391، با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، در رشته "فقه و حقوق" تحصیلات آکادمیک را پیگیری کرده و در سال 1393 با درجه "کارشناسی ارشد فقه و حقوق" از آن دانشگاه فارغ التحصیل شدند. ایشان در سال 1398 موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی (phd) در رشته "حقوق" از دانشگاه تهران مرکز شدند. 
 
موضوع پایان نامه ایشان در دوره کارشناسی ارشد "تعارض ادله (در بحث ادله اثبات دعاوی در امور مدنی)" است.  و عنوان رساله دکترای ایشان "راهکارهای فقهی و حقوقی پیشگیری از آسیب های اجتماعی قتل، سرقت و طلاق" می باشد. همچنین ایشان دارای هشت عنوان مقاله (شش عنوان به زبان فارسی و دو عنوان به زبان لاتین) به شرح زیر هستند:
 
مقالات فارسی:
1)  بررسی ادله اثبات دعوا در امور کیفری
2) بررسی افساد فی الارض در فقه و حقوق موضوعه
3) "حجر" از دیدگاه قرآن کریم، فقه و حقوق موضوعه
4) "قاعده غرور": مبانی و مستندات فقهی و حقوقی
5) بررسی فقهی و حقوقی "اضطرار"
6) "اعتبار استفاضه" در فقه و حقوق موضوعه
 
مقالات زبان لاتین:
7) Conflict of evidences in dispute of ownership and endowment
 
*این مقاله در ژورنال بین المللی International journal of applied business and economic research در کشور هلند به چاپ رسیده است.
 
8) Judgment in Islam (in the moment accept and print for international journals)
 
 
ایشان در حوزه تحصیلات دانشگاهی از محضر اساتید بنامی چون: جناب آقای دکتر اصغر عربیان - استاندار سابق استان البرز، دادستان دیوان محاسبات کشور، ریاست محترم اداره اخبار مجلس شورای اسلامی - جناب آقای کاوه احمدی، جناب آقایان بصیر نیا، حجت الاسلام علی ریاحی، آقای دکتر یاوری - ریاست شعب دادگاه تجدید نظر خانواده و معاون دادستان استان البرز - بهره مند شده اند.   
و همچنین در حوزه مسائل مربوط به ایثارگران و فعالیت های مربوط به نهاد بسیج و سپاه، تعامل و همکاری و شاگردی در محضر بزرگانی چون سردار دکتر محمد رضا نامی - استاد دانشگاه امام حسین(ع)، استاد دانشگاه های آزاد و دولتی کرج، فرمانده سابق تیپ ذوالفقار، معاونت عملیات یگان موشکی سپاه در دوران دفاع مقدس، همرزم و از معاونین و مشاورین شهید طهرانی مقدم - همچنین سردار احمد رضا باهک - استاد دانشگاه امام حسین(ع)، استاد مرکز امامت سپاه پاسدارن تهران، معاونت بازرسی کل سپاه پاسداران و مشاور فرمانده سپاه پاسداران - را می توان نام برد.
 
کارآموزی حرفه ای به مدت 2 سال در شعب حقوقی و کیفری استان قزوین و شهرستان آبیک، پژوهش و تالیف مقالات حقوقی داخلی و خارجی، تدریس و عضویت در بسیج حقوقدانان در رزومه سوابق شغلی و حرفه ای ایشان قرار دارد و در حال حاضر علاوه بر تدریس پاره وقت، مسئول دفتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران، نماینده حقوقی سپاه پاسداران و مشاور حقوقی در دادگستری استان البرز، شهرستان های نظرآباد و طالقان می باشند.
 
از سوابق حرفه ای ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
- دادیار دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان هشتگرد 
- قاضی (دادرس) دادگاه عمومی جزایی حوزه قضایی شهرستان طالقان
- قاضی (دادرس) دادگاه عمومی حقوقی حوزه قضایی شهرستان طالقان
- قاضی (دادرس) دادگاه عمومی حقوقی دادگستری شهرستان هشتگرد
- قاضی کمیسیون ماده 100 شهرداری
 
 
نزدیکی بین تخصص و علاقه مندی‌های  آقای اکبری، از پاراگرافی که در مورد دورنمای فعالیت‌های خویش بیان می‌کنند مشخص می شود. آنجا که می‌گویند: "با توجه به نقش و اهمیت ویژه فرهنگ در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی و میزان تاثیر گذاری فرهنگ در فرایندی که منتهی به توسعه پایدار اجتماعی می‌شود و از طرفی اینکه رفتارهای فرهنگی یک جامعه مبتنی بر باورها و تفکرات حاکم بر آن جامعه می‌باشند؛ ارتباط و تعامل بین فرهنگ و باورها و اعتقادات جامعه ایران اسلامی با مسائل حقوقی و قضایی؛ جزء مهمترین دغدغه های نظام قضایی کشور و حقوقدانان است. از طرفی در حوزه وظایف اصلی  قوه مجریه  به طور عام و قوه قضائیه به طور خاص؛ پیشگیری از وقوع جرم، جزء لاینفک وظایف و راهبردهای ذاتی آنان به شمار می‌رود. در این راستا اینجانب نیز با نگاه ویژه و ارتباط دهی و تعامل بین مسائل فرهنگی و معضلات جاری کشور اعم از اقتصادی، سیاسی و بالاخص حقوقی و قضایی، به طور کلی و در مقیاس کوچکتر در سطح استان و شهرستان درصدد آسیب شناسی و ارائه راهکارهای حل اساسی چالش‌های موجود در این حوزه هستم."
 
مرتضی اکبری زیارانی در امور اجتماعی و فعالیت‌های مردمی دارای پیشینه فعالیت بوده و هم اکنون نیز فعالیت‌های اجتماعی خویش را ادامه می دهند. از جمله فعالیت‌های ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عضو هیات امناء هیات‌های مذهبی - عضو فعال کتابخانه‌های ملی و مجلس شورای اسلامی - مشاور حقوقی و فرهنگی شوراهای اسلامی شهر و روستا در ادوار مختلف - عضویت در کانون‌های فرهنگی و هنری بسیج - عضویت در ستادهای پیشگیری از وقوع جرم - مسئول حلقه‌های صالحین - مشاور حقوقی ایثارگران کرج، طالقان و نظرآباد.
 
از علاقه مندی‌های حرفه‌ای ایشان که به جد پیگیری می‌کنند می توان به کتاب در دست تالیف ایشان با موضوع "بررسی جرائم نوجوانان" و همچنین تصمیم ایشان برای تحصیل در گرایشی دیگر از رشته حقوق در مقطع دکترا، علاوه بر گرایش فعلی که در آن فارغ التحصیل شده اند، اشاره کرد.
 
 
ایمیل:
mortezaziarani65@gmail.com